19 februari 2007

Guppyinvasion

Mitt i sjukstugan i akvariet så fick den stora guppyhonan i akvariet för sig att föda. Inget ovanligt med det, men dom brukar "gå åt" så att säga, genom att pakistanbotiorna äter upp dom, några har klarat sig, så det blir en och annan guppy som växer till sig. Igår när vi kom hem o skulle medicinera så såg jag små små saker som låg o gömde sig ovanpå ett lossnat blad. Fram med yngelakvariet, som vi försökt få guppyhonan att föda i förrut utan framgång, och i med dom två som jag hittade där. Kollade sen om det fanns flera och hittade fyra till som gömde sig vid pumpen, sex stycken totalt. Imorse kollade jag igen innan jag skulle hemifrån och märkte då att en liten rackare simmade utanföryngelakvariet o verkade som han/hon ville in till sina syskon. :) Nu var dom sju. Nu kollade jag av en sista vända och hittade då ytterligare tre som jag la i. Så nu får vi se om dom överlever genom pricksjuka o allt. Tror att anledningen till att dom överlevde lite längre är att botiorna förmodligen är där pricksjukan börjat och två av fyra dog natten till söndag. Hoppas dock att dom andra två klarar sig, för dom är rätt roliga att se på, smått kokobello om man får uttrycka sig så.

/hedde

Inga kommentarer: