9 augusti 2005

Monday, bloody monday.

Inatt var det dags för Nols blodbad anno 2005. Ida har ett sk "smultronbett" påhakan som hon en gång tidigare har slått upp o då blödde det en del. Igår kväll precis vid läggdags så var det dags igen, hon slog upp det o blodet började droppa från hakan. Efter en del omplåstrande, torkande av blod och sedan tröst så somnade hon med ett rejält plåster på hakan. Tre timmar senare så vaknar hon o ropar på mig, jag går i vanlig ordning in o håller henne i handen, men hon lugnar inte ner sig. Jag kommer då på att det är säkert plåstret som gör lite ont, famlar lite i mörkret o känner till slut ett dyngsurt plåster, helt fullt i blod, föröker kisa lite lätt i mörkret eftersom jag inte ville väcka Emma genom att tända lampan. Tycker mig då se stora pölar på kudden och mycket riktigt, kudden är full i blod. Lyfter snabbt upp Ida o tar med mig henne på toaletten och då får jag se hur hon ser ut stackarn, hela ansiktet är fullt av både stelnat o kladdigt blod, massor i håret och fullt både i nacken och över bröstet. Hon såg ut som något hämtat från en dålig skräckfilm där man inte sparat på ketchupen.
Med andra ord så hade såret inte slutat blöda, utan fortsatt att droppa under tre timmar, vilket blivit en del. Vi fick sitta med henne på toaletten i ett par timmar tills det till slut slutade droppa, då var hon pigg o glad o sprang omkring på nedervåningen o tyckte det var jätte kul att vara uppe på natten. Nu hade hon bara lite torkat blod kvar på hakan som vi inte ville röra med risk för att det skulle sätta igång igen. Hon somnade till slut kl. 02.00 o mamma o pappa var helt slut.
Imorse skulle vi då får bort det sista intorkade o duschade av henne. Då lyckas hon pilla hål igen o det börjar blöda igen, som tur var så kom det inte lika mycket utan det verkade tömt efter natten, så det slutade ganska snart. Segt var det iaf o när vi ringde sjukvårdsupplysningen så fick vi stå i kö i 45 minuter, innan någon svarade.
Sådan var iaf våran natt, vi får hoppas att det blir någon timmes längre sömn inatt iaf. :)

Nu är vi uppe på toppen o tänker aldrig kliva ner!

/hedde

Inga kommentarer: